ARTROSE, TRÆN SMERTERNE VÆK

Har du ondt i knæ eller hofter på grund af slidgigt (artrose), er du måske tilbøjelig til at holde dig i ro, men forskning viser, at netop fysisk aktivitet er det, der skal til, hvis du vil minimere smerterne, og effekten af træning er faktisk større end effekten af medicin.

Tanken om fysisk træning lyder formentlig ikke tillokkende, hvis du er en af de mere end 800.000 danskere, der har slidgigt og døjer med smerter og ømhed. Men hvor recepten tidligere lød på smertestillende piller og i værste fald operation, har Ewa Roos, der er professor og forskningsleder på Institut for Idræt og Biomekanik, Muskuloskeletal Funktion og Fysioterapi gennem sin forskning påvist, at du i mange tilfælde kan få det markant bedre og i nogle tilfælde blive både smerter og medicin kvit ved at være fysisk aktiv.

Hun har gennem en årrække fulgt mere end 4.000 patienter og løbende analyseret deres data. De, der blev udsat for fysisk træning, oplevede færre smerter og symptomer end kontrolgruppen, ligesom bruskkvaliteten i de udsatte led bedredes ved fysisk aktivitet.

Det er en udbredt opfattelse, at du skal holde dig i ro, når du har smerter eller slidgigt, men i dag ved vi, at træning er meget effektfuld.
Du kan faktisk mindske eller helt komme af med dine smerter, hvis du træner eller er fysisk aktiv, siger Ewa Roos. Vi kan se, hvordan folk får færre smerter og forbedrer deres funktionsevne. En ud af tre holder helt op med at tage medicin, når de følger et målrettet træningsprogram.

Artrose, er en lidelse, der udvikler sig gradvist, og en tidlig indsats kan betyde, at kirurgi enten slet ikke bliver nødvendig eller kan udskydes i mange år, siger Ewa Roos, der gang på gang møder patienter, der har så god effekt af træningen, at de i høj grad får deres ”gamle” liv tilbage og eksempelvis kommer i gang med at løbe igen.

Klik ind på træning og test og se hvad vi kan tilbyde ift. træning og vejledning i øvelser.