GLA:D

Har du smerter i hofte og/eller knæ, bør du læse om GLA:D.

GLA:D er en forkortelse for “Godt Liv med Artrose i Danmark”.
GLA:D er et tilbud til alle med symptomer på artrose/slidgigt i hofte- og/eller knæ. GLA:D er også for dig, selvom du er skrevet op til operation, eller hvis du allerede er blevet opereret men fortsat har ondt.

Artrose blev tidligere kaldt slidgigt, og det var en gængs opfattelse, at ledbrusken var blevet slidt væk. Men man ved nu, det forholder sig anderledes. Brusken har tværtimod brug for belastning for at forblive stærk og genopbygges. Er der ubalance mellem belastning, hvile og styrke i muskulaturen omkring leddet, opstår artrosen, som fører til svigtende funktion i leddet. Artrose er især kendetegnet ved, at især ledbrusken er blevet tynd, måske med revner og krakeleringer. Dette opstår gradvist og kan være under udvikling gennem flere år.

Artrose er en af de mest almindelige årsager til funktionsnedsættelse. Det forekommer i alle aldersgrupper, både hos ældre og yngre samt alle midt imellem. Har man haft en skade i sit knæled som helt ung, er risikoen for at udvikle artrose ekstra høj.

Tidligere var røntgen det bedste redskab til at stille diagnosen. Men i dag ved vi, at blot få spørgsmål kan være tilstrækkeligt til at afdække, hvorvidt man har artrose-relaterede ledsmerter.

Har jeg artrose?

Ja, det har du måske. Hvor mange af følgende spørgsmål kan du svare ”JA” til?

• Smerter i knæ eller hofte?
  • Smerter når du går på trapper, tager strømper på eller skal ned på hug?
  • Stivhed i leddet om morgenen eller efter længere tids inaktivitet?
  • Nedsat bevægelighed eller begrænsning i aktivitet, som du tidligere har kunnet uden problemer?
  • Knirken eller knitren i leddet?
  • Familiemedlemmer med artrose?
  • Tidligere ledskade eller hårdt fysisk arbejde/overbelastning i fritiden?
  • Jo flere udsagn, du kan svare ”JA” til, jo større er sandsynligheden for, at du har artrose. Er du tilmed over 40 år, kvinde eller overvægtig øges risikoen yderligere.

Hvad kan jeg gøre ved det?

Kroppen har brug for generel træning. Artrose er en specifik lidelse, og den bedste behandling er specifik træning. Smerterne kan altså trænes væk. GLA:D konceptet tager udgangspunkt i nyeste forskning og består sammen med uddannelse/ information også af et intensivt og målrettet træningsforløb. Træningen tager udgangspunkt i funktionel træning med øget muskelstyrke, kondition og bevægelighed.

Du lærer at belaste og bruge det påvirkede led hensigtsmæssigt og træningen indeholder ligeledes øvelser, der træner dagligdagsfunktioner som trappegang og rejse-sætte-sig. Alle elementer der muliggør en mindre besværlig hverdag og deltagelse i aktiviteter uden eller med væsentligt reducerede smerter. Alt sammen bidrager til en bedre livskvalitet.

For langt de fleste vil kombinationen af målrettet træning sammen med information og eventuelt vægttab have langt bedre effekt målt på smerter og funktion sammenlignet med brug af smertestillende medicin.Nogle kan endvidere drage stor fordel af at bruge knæbandage eller indlægssåler både i forbindelse med træningen men i høj grad også i dagligdagen. Støtte til leddet og korrektion af fodstillingen kan højne træningstolerancen og mindske smerter. Fysioterapien Færch Huset er certificerede i Bauerfiend Bandager og såler og har mange års erfaring i test, afprøvning og tilpasning.GLA:D træning hos Fysioterapien Færch Huset er baseret på den nyeste forskning og de nationale kliniske retningslinier. Forløbet strækker sig typisk over 3 måneder og indeholder:

• 1 times første konsultation med undersøgelse, indledende tests og information.
  • 1 times individuel instruktion i dit træningsprogram.
  • 2 ugentlige træninger i mindst 6 og gerne 8-10 uger.
  • Opfølgning efter 3 måneder med afsluttende tests.

Træningen foregår oftest på hold men med individuelle træningsprogrammer. Der er højest 8 deltagere og løbende optag på holdet. Vi tilstræber en munter og uformel stemning med højt humør og masser af sved på panden.Ekstra træning efter endt forløb er naturligvis muligt.

Hos Fysioterapien Færch Huset varetages al GLA:D-træning af vores certificerede GLA:D instruktører Stefan Kragh, Merete Dalby og Kenneth Juul Laugesen.